تبلیغات
مهندسی بهداشت محیط یزد - نکاتی در مورد روغن..
تاریخ : یکشنبه 1393/10/21 | 10:44 قبل از ظهر | نویسنده : مهدی ملکی سورکی

برای پیشگیری از ابتلاء‌ به اضافه وزن و چاقی كه خود زمینه ساز بیماری‌هائی نظیر دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، افزایش فشارخون، سكته ‌های قلبی و مغزی، بیماری‌های اسكلتی استخوانی مثل كمردرد،‌ زانو درد و بعضی از انواع سرطان‌هاست توصیه می شود ;I :

  1. مصرف انواع چربی‌ها و روغن‌‌ها را محدود كنید.
  2. مصرف روغن مایع را جانشین روغن جامد كنید.

نكات زیر را در مورد روغن‌‌ها رعایت كنید.

  • در هنگام خریداری روغن اطلاعات روی برچسب بسته روغن را بدقت كنترل نمائید، این اطلاعات شامل: تاریخ مصرف، نام كارخانه، شماره پروانه ساخت وزارت بهداشت، علامت یا مهر استاندارد می‌باشند.
  • ظرف روغن خصوصا" روغن مایع را در جای خشك و خنك و دور از نور نگهداری كنید.
  • روغن را همیشه در ظرف در بسته نگهداری كنید.
  • در صورت بزرگ بودن بسته روغن از ظروف كوچكتر به منظور نگهداری موقت روغن مصرفی استفاده نمائید.
  • غذا‌های آب پز سالم تر از غذا‌های سرخ شده هستند. ولی اگر می خواهید غذائی را سرخ كنید روغن را تحت شعله كم و در مدت زمان كوتاه حرارت دهید.
  • روغن نباتی نباید در هیچ مرحله بوی تند و نامطبوع داشته باشد.
  • برای سرخ كردن به ویژه سرخ كردن عمیق و طولانی از روغن مخصوص سرخ كردنی استفاده نمائید.اگر این نوع روغن را در دسترس ندارید از روغن جامد استفاده كنید.
  • بهتر است روغن تا حد امكان فقط یكبار تحت حرارت و مورد استفاده قرار گیرد، بنابراین هر بار از مقدار كمی روغن استفاده كنید.
  • روغن داغ شده را دوباره به ظرف اولیه آن برنگردانید.
  • روغن نباتی مایع جهت سالاد و پخت غذا مناسب‌تر از روغن هیدروژنه (جامد) می‌باشد، بعلاوه ارزش تغذیه‌ای روغن نباتی مایع بیشتر و سالمتر از روغن نباتی جامد است.

برای حفظ سلامت، روزانه از 5 گروه غذایی اصلی یعنی گروه نان و غلات، گروه گوشت، حبوبات و تخم مرغ، گروه شیر و لبنیات گروه میوه‌ها و گروه سبزی‌ها به مقدار كافی مصرف كنید.