تبلیغات
مهندسی بهداشت محیط یزد - سندی برای سلامت برخی اعضای خانواده آجیل...
تاریخ : جمعه 1393/11/3 | 10:30 بعد از ظهر | نویسنده : مهدی ملکی سورکی
بادام

یکی از بهترین آجیل‌هایی که می توانید درتمام طول سال آن را پیدا کنید بادام است. نوع خام آن دارای مقدار بسیار زیادی منیزیم، پتاسیم و همچنین ویتامین E است. از دیگر نکات آن نیز می توان به میزان بسیار کم چربی‌های مضر اشاره کرد. بادام همچنین تنها 150 کالری دارد و همچنین می تواند 25 درصد از منیزیم روزانه شما را تامین کند.

گردو

در حین یاد کردن از بهترین آجیل‌ها حتما باید نام گردو را هم بیاوریم. گردو آجیلی است که .

میزان بسیار زیادی امگا-3 دارد و و همچنین مواد مغذی آن باعث شده است تا افراد زیادی به آن علاقمند باشند. گردو همچنین می‌تواند از بسیاری از بیماری های قلب و عروق نیز جلوگیری کند و این در حالی است که تنها 180 کالری در دل خود نگهداری می‌کند.

پسته

دانشمندان بعد ازتحقیقات گوناگونی که انجام داند به این نتیجه رسیده اند که پسته می تواند یکی از ضامن های سلامتی انسان باشد به طوری که بسیاری از خوردن آن به طور روزانه توصیه شده است. این ماده به عنوان یکی از بهترین منابع سرشار از فیبر شناخته می شود و این در حالی است که تنها ۱۷۰ کالری دارد.

تخمه آفتابگردان

یار جدانشدنی از تماشگران فوتبال نیز می‌تواند در صورتی که بو داده نشده باشد به عنوان یکی از بهترین آجیل‌ها نام برده شود. این دانه روغنی دارای میزان زیادی ویتامین E و سلنیوم و مس است که از بروز هر گونه بیماری در انسان جلوگیری می‌کند.

فندق

یکی از بهترین آجیل‌های موجود در بازار، فندق است که می تواند به عنوان ناجی هر سلامتی نیز از آن نام برد. فندق‌ها دارای میزان بسیار زیادی کلسیم، فسفر و منیزیم است که هر کدام آن‌ها می‌توانند نقش یک نگهبان را برای سلامتی شما ایفا کنند.

خواص کلی

هر کدام از انواع آجیل ها دارای خواص بیشماری می‌باشند. دارای چربی های اشباع شده گیاهی بوده که کلسترول خون را پایین آورده و از بروز حملات قلبی جلوگیری می‌کنند.

بیشتر آنها دارای پروتئین می باشند. نوع پروتئینی که در آجیل ها یافت می شود " آرجینی" نام دارد. این ماده یکی از پیش نیازهای تولید اکسید نیتریک است که به سلامت رگ های خونی و کاهش فشار خون کمک می کند.

در آخر باید اضافه کرد که اغلب انواع آجیل ها منبع مناسبی از ویتامین و فیبر می‌باشند و باعث می‌شوند که عملکرد بدن شما روان و بدون مشکل باشد.

کمی بیشتر درمورد عضو غریب آجیل ها

این روزها در اکثر ظرف های آجیل نوروزی جای گردو بدجوری خالی است اما بد نیست بدانید که بهترین و مفیدترین نوع آجیل، همین گردو است

یک فنجان مغز گردو دارای 760 کیلوکالری انرژی، 30 گرم پروتئین، 71 گرم چربی سالم و 5 میلی‌گرم قند و مقادیر قابل توجهی کلسیم، فسفر، آهن، پتاسیم، سدیم، ویتامین آ و چند نوع ویتامین ب است. مغز گردو منبعی غنی از چربی های سالم، غیراشباع و فاقد کلسترول است و سیستم عصبی، سیستم عضلانی و عضلات قلب را تقویت می کند. گردو حاوی مقدار زیادی انرژی است و می تواند منبع خوبی برای تامین انرژی سالمندان و کودکان باشد.

گردو از نظر میزان اسیدهای چرب امگا 3 در بین آجیل ها منحصر به فرد است. مصرف گردو نه تنها میزان کلسترول مضر را کاهش می دهد، بلکه باعث کاهش التهاب رگ های خونی می شود. اسیدهای چرب موجود در گردو بی نظمی های ضربان قلب را کم می کند، میزان تری گلیسرید خون و خطر تشکیل لخته را پایین می آورد، سرعت سخت شدن شریانها، خطر فشارخون بالا و خطر ابتلا به سرطان پوست و پروستات را کاهش می دهد و همچنین موجب کاهش اختلالات رفتاری در جوانان می شود. حالا خودتان قضاوت کنید؛ آیا واقعا جای گردو در ظرف آجیل شما خالی نیست؟

از همه این ها گذشته، گردو می تواند آجیل محبوب دیابتی ها به حساب بیاید. تحقیقات نشان داده است که یک رژیم غذایی روزانه نسبتا کم چرب که شامل 30 گرم گردو باشد، منحنی چربی خون بیماران دیابت نوع 2 را بهبود می بخشد. گردو می تواند مقاومت سلول ها را هم نسبت به انسولین کمتر کند و به این ترتیب راحت تر وارد سلول شود. و اما یک نکته مهم که باید در مورد شرایط نگهداری گردو بدانید این است که وقتی گردو در معرض حرارت قرار می گیرد، چربی آن اکسید می شود و کیفیت و طعم آن تغییر می کند